شرکت فرین بهبود تشخیص 

تولیدکننده ی کیت های تشخیص سریع

نقشه واکنش ایمنی پپتیدی SARS-CoV-2

 

تشخيص سرمي عفونت SARS-CoV-2 در اثر واكنش تداخلی ايمونولوژيك کروناويروس­هاي انسانی از جمله SARS-CoV-1، MERS-CoV، OC43، E229، HKU1 و NL63 با محدودیت روبرو است. از اینرو، محققین در مطالعه ه­ا درصدد بر آمدند تا پاسخ­های ایمنی هومورال به پپتیدهای SARSCoV-2 را مورد مطالعه قرار دهند. این پاسخ­های ایمنی می­تواند باعث ایجاد تمایز بین SARS-CoV-2 و سایر کروناويروس­هاي انسانی شود. در این مطالعه، محققین تعدادی نمونه از افرادی که به کروناویروس­های مختلف مبتلا بوده­ اند را جمع ­آوری کرده و با نتایج افراد سالم مقایسه نموده­ اند. نتایج بررسی آماری به روش رگرسیون خطی و مقیاس­گذاری چند بعدی منجر به تشخیص 29 اپی­توپ خطی SARS-CoV-2 گردید که با پلاسمای افرادی که عفونتهای SARS-CoV-2 بدون علامت، خفیف یا شدید داشتند، واکنش ایمنی نشان دادند. در این مطالعه از یک سیستم آرایه ­ای پپتیدی استفاده شده است. آرایه پپتیدی استفاده شده یک ریزآرایه قابل برنامه ­ریزی برای کشف اپی­توپ­ها است که می­تواند تا سه میلیون پپتید خطی مجزا را روی یک اسلاید شیشه­ ای با ابعاد 75 میلی­متر در 26 میلی­متر جای دهد. هر آرایه پپتیدی HCoV به 12 زیرآرایه تقسیم می شود، و هر زیر مجموعه شامل تقریباً 172000  پپتید خطی 12-آمینو اسیدی غیر تکراری است.

    در این مطالعه، پاسخ ایمنی 100 نمونه پلاسمای جمع­ آوری شده در دو مقطع زمانی از 50 بیمار مبتلا که عفونت فعال یا اخیر SARS-CoV-2 آنها توسط qPCR تأیید شده است (گروه­های 1، 2 و 3)، مورد بررسی قرار گرفته است. گروه 4 شامل 11 نمونه از افرادی بود که سابقه عفونت با SARS-CoV-1 را داشته­ اند. گروه 5 نیز شامل نمونه ­های 10 فرد سالم و گروه 6 نیز شامل نمونه ­های 11 بیمار با سابقه عفونت با سایر کروناویروس­های انسانی بودند. گروه­های 4، 5 و 6 به عنوان گروه­های کنترل مورد توجه قرار گرفتند. نمونه­ های پلاسما به مدت نیم ساعت در دمای C˚56 غیرفعال گردیده و با نسبت 1 به 50 رقیق شد. سپس، نمونه ­های پلاسمای آماده شده به آرایه پپتیدی اضافه و با آنتی­ بادی­های IgG و IgM انکوبه شده و در ریزآرایه مورد مطالعه قرار گرفتند.

داده­ های فلوئورسانسی برای تمام پپتیدهای مورد نظر که از تصاویر اسکن شده ریزآرایه برای آنتی ­بادی­های IgG و IgM بدست آمده بوند، برای تمام آرایه های پپتیدی HCoV به واحدهای دلخواه (AU) تبدیل شده و پس از اصلاح پاسخ زمینه  نرمال گردیدند تا از بروز هرگونه تغییرات بین آزمایشی جلوگیری شود. وجود حداقل سه پپتید فعال متوالی در نمونه هایی با عفونت SARS-CoV-2 که در گروه های کنترل غیرفعال بوده­ اند، برای شناسایی اپی­توپ­های فعال در SARS-CoV-2 شناخته شدند. نتایج بررسی ­های نهایی برای آنتی­ بادی IgG بیانگر این بود که 29 اپی­توپ زیر در پلاسمای افراد مبتلا به عفونت SARS-CoV-2 پاسخ ایمنی تولید می­کنند. همچنین، نتایج آنالیزها برای آنتی ­بادی IgM بیانگر این بود که تنها یک اپی­توپ خطی MADSNGTITVEELKKLLEQW در غشاء گلیکوپروتئین وجود داشت که در 19% موارد با نمونه ­های افراد بیمار با شدت بیماری متوسط و در 37% موارد با نمونه­ های افراد بیمار با شدت بیماری شدید، پاسخ ایمنی نشان می­دهد.

 

اطلاعات بیشتر : www.nature.com/articles/s42003-021-01743-9?fbclid=IwAR3EtmV34dfpQk0mtAVWKl5he1sDmOmXyBudA6OGxt_QjIYWKQ1iAQyPZXU 

 

  • 18 خرداد 1400
  • نویسنده: admin admin
  • تعداد نمایش ها: 2412
  • نظرات: 0
دسته ها: آموزش
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
Print

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته