شرکت فرین بهبود تشخیص 

تولیدکننده ی کیت های تشخیص سریع

تست‌های سریع و قابل انجام در بالین بیمار برای تشخیص COVID‐19 چقدر دقیق هستند؟

هدف تست‌های سریع قابل انجام در بالین بیمار (rapid point‐of‐care tests)، تأیید یا منتفی دانستن وجود عفونت COVID‐19 در افراد با یا بدون نشانه‌های COVID‐19 است. آنها به راحتی قابل حمل هستند؛ استفاده از آنها با حداقل مقدار تجهیزات اضافی یا مراحل آماده‌سازی پیچیده، آسان است؛ هزینه کمتری نسبت به تست‌های آزمایشگاهی استاندارد دارند؛ به یک اپراتور متخصص یا تنظیمات ویژه نیاز ندارند؛ و نتایج را بلافاصله ارائه می‌دهند.

دو نوع تست تجاری و در دسترس سریع قابل انجام در بالین بیمار ، یعنی تست‌های آنتی‌ژن و مولکولی، در این مرور در نظر گرفته شد. تست‌های آنتی‌ژن، پروتئین‌های موجود روی ویروس را شناسایی می‌کنند؛ آنها شبیه کاست‌های پلاستیکی یک بار مصرف هستند، شبیه تست‌های بارداری.تست‌های سریع مولکولی، مواد ژنتیکی ویروس را به روشی مشابه روش‌های آزمایشگاهی، اما با استفاده از دستگاه‌های کوچک‌تر که حمل‌ونقل یا تنظیم آنها در محیط خارج از آزمایشگاه تخصصی آسان است، تشخیص می‌دهند. هر دو تست، نمونه‌های بینی یا گلو را آزمایش می‌کنند.

نتایج این مطالعه مروری: 64 مطالعه در این مرور وارد شد. آنها در مجموع 24,087 نمونه بینی یا گلو را بررسی کردند؛ COVID‐19 در 7415 مورد از این نمونه‌ها تأیید شد. مطالعات 16 تست مختلف آنتی‌ژن و پنج تست مختلف مولکولی را بررسی کردند. آنها عمدتا در اروپا و آمریکای شمالی انجام شدند. تست‌های آنتی‌ژن: در افراد مبتلا به COVID‐19 تأیید شده، تست‌های آنتی‌ژن توانستند عفونت COVID‐19 را در 72% افراد دارای نشانه، در مقایسه با 58% از افراد بدون نشانه، به درستی تشخیص دهند. تست‌ها در هفته اول پس از اولین بروز نشانه‌ها بیشترین دقت را نشان دادند (به‌طور متوسط 78% از موارد تأیید شده تست آنتی‌ژن مثبت داشتند). این احتمالا به این دلیل است که افراد در روزهای اول پس از آلودگی بیشترین ویروس را در سیستم بدن خود دارند. در افرادی که به COVID‐19 مبتلا نبودند، تست‌های آنتی‌ژن عفونت را در 99.5% افراد دارای نشانه و 98.9% افراد بدون نشانه به درستی منتفی دانستند.

 

‌‎تست‌های مولکولی: اگرچه نتایج کلی در تشخیص و منتفی دانستن COVID‐19 خوب بود (95.1% از عفونت‌ها به درستی تشخیص داده شد و 99% به درستی رد شد)، 69‌% از مطالعات به جای استفاده از تست‌ها در بالین بیمار، از آنها در آزمایشگاه‌ها استفاده کردند و تعداد اندکی از مطالعات دستورالعمل‌های تولید کننده تست را دنبال کردند. برخی از تست‌های آنتی‌ژن به اندازه کافی دقیق هستند که اگر در افراد دارای نشانه استفاده شوند، بتوانند جایگزین RT‐PCR باشند. تست‌های متعدد مولکولی قابل انجام در محیط مراقبت از بیمار، دقت و پتانسیل بسیار بالایی را برای استفاده نشان می‌دهند، اما هنگام ارزیابی آنها در شرایط واقعی، دستیابی به شواهد بیشتری از عملکرد آنها لازم است.

 

ترجمه فارسی خلاصه کامل این مقاله مروری  را اینجا بخوانید

 

✅ وب‌گاه مرکز کاکرین ایران

Iran.cochrane.org | cochrane.ir

@CochraneIran

  • 18 خرداد 1400
  • نویسنده: admin admin
  • تعداد نمایش ها: 1028
  • نظرات: 0
دسته ها: آموزش
کلمات کلیدی:
رتبه بندی این مطلب:
بدون رتبه
Print

نوشتن یک نظر

This form collects your name, email, IP address and content so that we can keep track of the comments placed on the website. For more info check our Privacy Policy and Terms Of Use where you will get more info on where, how and why we store your data.
افزودن نظر

انتخابگر پوسته