آزمایش کووید-19 در محل مراقبت بیمار در سه ماهه اول 2022 به اوج خود رسید. آیا آزمایشها رو به کاهش است؟ تأثیر ماندگار کووید-19 در تستهای تشخیص سریع محل مراقبت چیست؟
درحالی موارد ابتلا به کووید-19 در اروپا و آمریکای شمالی در ژانویه 2022 به اوج خود رسید، که درآمد حاصل از آزمایش در محل مراقبت بیمار در سراسر جهان به اوج خود نرسید. برخی از بازارهای اصلی همچنان شاهد رشد سریع فروش در سه ماهه اول از این اوج زمستانی بودند و شرکتهایی که اولین پلتفرم تشخیصی خود را از طریق آزمایش COVID-19 راهاندازی کردند، به رشد خود ادامه دادند. با این حال، دیگران شروع به احساس کاهش در طول Q1 کردند، که نشان دهنده یک بیماری همهگیر رو به کاهش است. با کاهش موارد COVID-19 از اوج زمستانی خود، شرکتها در حال حرکت به سمتی هستند تا برای نیاز بالینی آزمایش چندگانه آنفولانزا/کووید-19 قبل از شروع فصل بعدی آنفولانزا آماده شوند. IDTechEx در گزارش "Biosensors for Point-of-Care Diagnostics 2022-2023: فناوری، فرصتها، نقشآفرینان و پیش بینیها" بررسی میکند که چگونه بازار محل مراقبت بیمار توسط COVID-19 شکل گرفتهاست. همچنین فناوریهای نوظهوری را بررسی میکند که در محل مراقبت امکانپذیر هست
ند، و چه برنامههایی بازار را فراتر از COVID-19 سوق خواهند داد.
POC سه ماهه اوج آزمایش COVID-19
COVID-19 از طریق گسترش گسترده بازار سنجش Lateral Flow و بازار کارتریج های یکپارچه، منجر به تزریق درآمد عظیم فروش برای صنعت محل مراقبت بیمار در دو سال گذشته بودهاست. در زمستان 2021/2022، کووید-19 به بالاترین تعداد موارد جهانی خود رسید و در ژانویه 2022 به بیش از 23 میلیون مورد در هفته رسید.
به دلیل افزایش موارد ابتلا که بیشتر در اروپا و آمریکای شمالی بود. ازطرفی با توجه به افزایش نرخ مبتلایان، بسیاری از نقشآفرینان رشد سریع درآمدهای آزمایشی را برای سه ماهه اول 2022 گزارش کردند. در سه ماهه اول، رهبران بازار، فروش خود را بین 150 تا 182 درصد نسبت به سه ماهه مشابه در سال قبل اعلام کردند که فراتر از پیشبینیهای آنها بود. مهمترین فروش این سه ماهه، قراردادی یک میلیارد دلاری بود که ارتش ایالات متحده برای آزمایشهای آنتیژن سریع کووید-19 با آزمایشگاههای ابوت امضاکرد.
موفقیت مداوم برای فناوریهای تازه راهاندازی شده
در طول این همهگیری، چندین استارتاپ توانستند اولین پلتفرم و محصولات خود را با محور کردن فناوریهای خود به سمت آزمایش COVID-19 راهاندازی کنند. این شرکتها توانستند از این فرصت برای ایجاد جا پایی در بازار استفاده کنند که توسط کمکهای بلاعوض دولتی برای توسعه ظرفیت و همچنین مسیرهای نظارتی سریعتر از طریق مجوز استفاده اضطراری (EUA) تقویت شدهاست. علاوه بر این، منابع جدید فروش از شرکتهای بزرگی پدید آمدهاند که از دورکاری به سمت کارهای اداری متداول در حال گذار هستند و از آزمایش برای محافظت از کارکنان استفاده میکنند. فرودگاهها، رویدادها و مکانهای عمومی نیز منابع درآمد جدیدی برای تولیدکنندگان آزمایش بودهاند.
به این ترتیب، در سالهای 2020 و 2021، این استارتاپها توانستهاند کل درآمد و عملیات تجاری خود را به سرعت رشد دهند. در سه ماهه اول سال 2022، این شرکتها همچنان شاهد موفقیتهای مشابه بودهاند. COVID-19 باعث اثربخشی و ارزش فناوریهای جدید محل مراقبت بیمار، مانند PCRهای کوچک شده و سایر تکنیکهای تقویت اسید نوکلئیک درمحل مراقبت بیمار شد. رشد سریع به این شرکتها کمک میکند تا فروشهای مکرر فراتر از COVID-19 ایجاد کنند و سکوی است که قادر هستند از طریق آن به سایر بیماریهای عفونی دست یابند.
تست COVID-19: بازار سرد شده است؟
بله، با این حال، این بیماری همهگیر در سال 2022 از زمان اوج خود در ژانویه در حال کاهش بودهاست. مجموع آزمایشها در ایالات متحده در ماه می یک دهم مقادیر در زمان اوج در ژانویه است. در انگلستان، این مقدار یک ششم است. در نتیجه، شرکتها انتظار دارند این منبع درآمد به سرعت کاهش یابد. برای مثال، آزمایشگاههای ابوت کل درآمد حاصل از فروش مرتبط با کووید-19 در سال جاری را 58 درصد از کل درآمد سال قبل را پیشبینی میکند. برای Becton، Dickinson و Company (BD)، این کاهش آزمایش از قبل آغاز شده است. در سه ماهه اول، BD کاهش درآمد حاصل از آزمایش COVID-19 را فقط گزارش کرد.
یکی از عوامل موثر در موفقیت درآمد حاصل از تشخیص COVID-19، مقررات مجوز استفاده در شرایط اضطراری (EUA) است که توسط FDA (اداره غذا و داروی ایالات متحده آمریکا) تصویب شده است. این به تولیدکنندگان دستگاه امکان دسترسی به بازار را با تأیید EUA به جای مجوز کامل و بسیار دقیقتر دادهاست. با این حال، با خروج ایالات متحده از وضعیت اضطراری بهداشت عمومی، FDA ، EUA را حذف خواهد کرد. هنگامی که این دوره فرا رسد، شرکتها باید برای ارائه درخواستهای قبل از بازار برای مجوز قانونی متعارف سرمایهگذاری بیشتری کنند. FDA پیش نویس برنامه انتقال را برای این دوره منتشر کرده است، اگرچه هنوز نهایی نشده است.
بازار به "COVID-19 plus" نزدیک میشود
با از بین رفتن همهگیری و نزدیک شدن به فصل بعدی آنفولانزا، نیاز به آزمایشهای «COVID-19 plus» احساس میشود. COVID-19 و سایر ویروس های تنفسی، به ویژه آنفولانزا، علائم بالینی مشترک دارند. به استثنا از دست دادن حس چشایی که مختص عفونت های SARS-CoV-2 است، اما این علامت تنها در 17٪ موارد مثبت با نوع omicron وجود دارد. بنابراین، نیاز بالینی به یک آزمایش چندگانه برای تشخیص دقیق بیماری عفونی وجود دارد که تنها با علائم قابل شناسایی نیست. هم Roche و هم BD قبلاً سنجش آنتیژن Lateral Flow SARS-CoV-2 و Flu A/B خود را راهاندازی کردهاند، و در واقع BD گزارش داد که اساس تجارت تشخیصی آنها در سه ماهه اول ناشی از تقاضا برای آزمایش آنفولانزا/کووید-19 بودهاست. مانند بسیاری از نقشآفرینان دیگر که درحال راهاندازی پلتفرمهای جدیدی هستند، Cue Health اکنون در حال توسعه آزمایش آنفولانزا/کووید-19 بر روی پلتفرم خود هستند. این شرکت اعلام کرد که آزمایشات بالینی را در سه ماهه اول آغاز کردند.
COVID-19 همچنان یک محرک مهم در سال 2022 و پس از آن است، اما تنها محرکی نیست که بر تغییر به سمت محل مراقبت بیمار برای صنعت تشخیص تأثیر میگذارد. محل مراقبت بیمار دغدغهها را برای سایر بیماریهای عفونی و همچنین بیماریهای مزمن مانند دیابت و بیماریهای قلبی عروقی حل میکند. این دغدغه با افزایش جمعیت و پیری بحرانیتر میشوند. در نتیجه، IDTechEx انتظار دارد صنعت محل مراقبت طی ده سال آینده با پیشبینی5/29 میلیارد دلار تا سال 2032 رشد کند
منبع:
https://www.idtechex.comeffect-on-point-of-care/2677 گرفته شده از: ،Andy Ko، تاریخ انتشار: 26 می 2022